טאמבלר tumblr - המדריך המלא לשימוש בטאמבלר מהמחשב או בסלולר
בואו להכיר: טאמבלר tumblr - המדריך המלא לשימוש בטאמבלר מהמחשב או בסלולר...
טאמבלר tumblr - המדריך המלא לשימוש בטאמבלר מהמחשב או בסלולר



03-5446364



המדריך המלא לטאמבלר

Hebrew

טאמבלר (Tumblr) הוא אתר אשר משמש כפלטפורמה לפרסום מיקרו-בלוגים (Microblogging), כלומר, פוסטים קצרים במיוחד.

הפוסט יכול להיות משפט, קישור או ציטוט, תמונה, קטע וידאו או סאונד, כאשר מינימליזם הוא שם המשחק. בנוסף, בזכות האפשרות לתייג, לשתף ולעקוב אחר בלוגים אחרים, טאמבלר נחשבת גם לרשת חברתית.

מייסד האתר, דיוויד קארפ בן ה-27, צעיר אמריקאי שמעולם לא סיים תיכון, החל לעבוד עליו בשנת 2006, כשהיה בין עבודות. היום, רק 7 שנים לאחר מכן, הונו מוערך ב-200 מיליון דולר וטאמבלר עצמה שווה לא פחות מ-800 מיליון דולר.

והנה עוד כמה נתונים מרשימים: חודשיים בלבד לאחר שעלה האתר לאוויר בשנת 2007, היו לו כבר יותר מ-75,000 משתמשים מכל רחבי העולם.

כיום טאמבלר מדורג כרשת החברתית העשירית בגודלה עם יותר מ-108 מיליון בלוגים שנכתבו על ידי כ-30 מיליון משתמשים רשומים. בממוצע, 75.8 מיליון פוסטים עולים לאתר מידי יום (!), על ידי משתמשים שמחציתם הם צעירים מתחת לגיל 25.

אהדתו של האתר בקרב הקהל הצעיר נובעת מן האפשרות להעלות כל סוג של תוכן במהירות, בפשטות וללא מאמץ, אפילו מהטלפון הנייד. בניגוד לפייסבוק, באמצעות טאמבלר הפוסט הופך זמין לקהל פוטנציאלי של מיליוני משתמשים, אשר אינם חייבים להיות "חברים" כדי לחלוק בניהם תכנים.

ההצלחה המטאורית של האתר הביאה לכך שב-20 מאי 2013 הודיעה ענקית התקשורת, יאהו (Yahoo) כי רכשה אותו בעבור לא פחות 1.1 מיליארד דולר (אותם היא התחייבה לשלם במזומן!).

זוהי העסקה הגדולה ביותר בהיסטוריה של חברת יאהו ואחת הגדולות אי פעם בכל הקשור לרכישתם של אתרי אינטרנט. קארפ עצמו לקח הביתה כרבע מיליארד דולר והפך לאחד היזמים הצעירים והמצליחים ביותר בעולם (למרות שהונו אפילו לא מתחיל לגרד את זה של מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג).

הצעד, עליו הכריזה בגאווה המנכ"לית החדשה של יאהו, מאריסה מאייר, נחשב לאחד מניסיונותיה הרבים של החברה לחזור לעניינים ולפנות לקהל הצעיר, לאחר שהפכה בעיני רבים למעין דינוזאור אינטרנטי.

ואולם, הרכישה המדוברת של השנה לא התקבלה באהדה בקרב רבים ממשתמשי טאמבלר אשר הפכו חרדים לעתידה של הרשת החברתית. תחילה, החשש הוא כי יאהו תמסחר את האתר ותמלא אותו בעשרות פרסומות מרצדות ובאנרים מציקים.

בנוסף, קיימת דאגה סבירה כי תונחל ביקורת מסוימת על הפוסטים, אשר תפגע בחופש הביטוי של המשתמשים. כיום, בניגוד לפייסבוק, טאמבלר מתירה העלאה של תכנים המותאמים לגילאי 18 ומעלה, כמו פוסטים המכילים אלימות ואפילו פורנו.

המתנגדים למהלך מבטיחים כי צנזורה של אותם הפוסטים, אשר צוברים עשרות מיליוני צפיות מידי יום, תגרור חרם כולל על האתר ונטישה המונית של משתמשים.

ואחרון חביב, ההיסטוריה של רכישותיה של יאהו אינה מעודדת, בלשון המעטה: אתרים כמו גיאו-סיטיז ופליקר נקנו על ידה, אך סבלו מניהול כה כושל עד כי הצלחתם הראשונית לא הועילה והם נשארו לא רלוונטיים בעליל.

כנראה שיאהו מאוד מודעת לכל אותן טענות ומענות כי להודעת העיתונות אשר הכריזה כי רכשה את טאמבל היא גם הוסיפה: "מבטיחים לא לדפוק את זה". כרגע התקווה היא כי קארפ, שנשאר בתפקיד המנכ"ל, יצליח להתמודד עם אותם קשיים וטאמבלר תמשיך להיות אחת הרשתות הפעילות והמצליחות ביותר בעולם.

רוצים להשתתף בניסוי? הנה כמה טיפים חשובים לפתיחת בלוג מצליח ברשת.

תכלס, איך טאמבלר עובד? המדריך המלא...

דף הבית / לוח הניהול (Dashboard): כאן הכל קורה. הדשבורד הוא המקום ממנו מנוהל הבלוג, מכאן מעלים פוסטים חדשים ומפה ניתן להוסיף לבלוג פיצ'רים אשר יהפכו אותו למוצר ייחודי. בדף הבית יופיעו גם הפוסטים החדשים בבלוגים שאחריהם אתם עוקבים או כאלה שבחרתם לתייג.

פתיחת חשבון טאמבלר: היכנסו לאתר www.tumblr.com ובחרו לעצמכם שם משתמש ייחודי וסיסמא.

מאחר ויש ברשת מאות מיליוני משתמשים, כנראה שכל הצירופים המעניינים באנגלית כבר נבחרו, אבל בהחלט כדאי להשקיע כמה דקות בבחירת שם שימשוך אליו עוקבים.

השם יופיע ככתובת ה-URL של הבלוג (MyName.tumblr.com) ואם התחרטתם, בניגוד לרשתות אחרות, טאמבלר מאפשרת לשנות את השם גם לאחר פתיחת החשבון.

עיצוב: אחד הדברים החשובים ביותר בפלטפורמה ומה שיעזור למשוך אליכם עוקבים. בניגוד לרשתות חברתיות אחרות, טאמבלר היא רשת מאוד ויזואלית אשר מאפשרת חופש יצירתי רחב במיוחד.

כל פוסט יכול לקבל אופי משלו באמצעות בחירת רקעים (Themes), צבעים, פונט ושאר ירקות, שהופכים אותו למוצר ייחודי לחלוטין.

לאלו מאתנו היודעים מעט שפת תכנות, ישנו פיצ'ר מיוחד של HTML שאמצעותו ניתן לשנות גם את המאפיינים הבסיסיים ביותר של הפוסט.

על מנת לקבל מעט השראה כדאי, לפני שמתחילים, להציץ בבלוגים אחרים ואף כאלה העוסקים באותו נושא כמו הבלוג שלכם, בין אם זה פוליטיקה, סרטים או אופנה. תראו כיצד מעוצב הלוגו, מהו סגנון התוכן, מהי הכותרת וכיצד נוסח התקציר / עמוד האודות של הבלוג. הקפידו לבחור לבלוג שלכם תמונה מיוחדת ומעניינת, כזו שתמשוך את עיניהם של קוראים פוטנציאלים.

הפוסט הראשון: כדי להתחיל לכתוב או להעלות תוכן, לחצו על האייקון Aa שבסרגל התכנים. השקיעו מחשבה בפוסט, דאגו שיהיה מעין הקדמה מעניינת לבלוג שברצונכם ליצור וזיכרו - טאמבלר הוא אתר המיועד למיקרו-בלוגים, כלומר לפוסטים קצרים וקולעים.

אומנם, אין הגבלה על מספר התווים בפוסט וניתן להעלות טקסטים ארוכים המשולבים בקטעי וידאו ותמונות, אך כאמור, אלו נפוצים פחות. לאחר כתיבת הפוסט, דאגו לשתף אותו בשאר הרשתות החברתיות שאתם חברים בהם ואפילו באימייל, כדי להתחיל ולבנות לעצמכם קהילת עוקבים.

אגב, אתם ממש לא חייבים להיות מקוריים! רבים מהבלוגים הם אסופה של תכנים שכתבו או יצרו אחרים, כאשר המשתמש הוא מעין צינור המרכז אותם.

בין השאר קיים בלוג שכל כולו תמונות של כלבים מתוקים, כזה המאגד נתונים סטטיסטיים מסקרנים, קטעי וידאו של ניסויי כימיה מרשת יוטיוב או תקצירי מתכונים מבית היוצר של מרתה סטיוארט. למעשה, מספיקה כותרת ואתם יכולים להעלות כפוסט כל תוכן שנתקלתם בו ואתם רוצים לחלוק עם אחרים.

יצירת קשרים ועוקבים: טאמבלר היא לא רק מערכת בלוגים כמו וורדפרס, אלא רשת חברתית לכל דבר. היא מאפשרת לכם לעקוב אחר בלוגים שמעניינים אתכם ולמשתמשים אחרים לעקוב אחריכם - הרבה יותר דומה למה שקורה בטוויטר לדוגמא.

בעמוד הבית תוכלו למצוא המלצות לבלוגים שהמערכת חושבת שיתאימו לכם, אך מומלץ גם לשוטט בקטגוריות מימין המסך. כדי ליצור קשרים עם בעלי בלוגים אחרים, טאמבלר תציע לכם לייבא אנשי קשר מחשבון הג'ימייל, הפייסבוק או הטוויטר שלכם, אך אפשר גם לחפש נושאים בשורת החיפוש בצדו העליון והימני של דף הבית (Search Tags).

מתים על הארי פוטר? לא מפספסים פרק של משחקי הכס? לא יכולים בלי סרטוני חתולים מצחיקים? רוצים לדעת איך המדיניות של אובמה משפיעה על המזרח התיכון?

כשההיצע הוא מאות מיליוני בלוגים, כל אחד ימצא אחרי מי לעקוב. וכמובן, שיש גם בלוגים אישיים, בסגנון "יומני היקר", כאלה המתארים חוויות או מחשבות בחיי היום-יום של אנשים מכל רחבי העולם. אז אם מעניין אתכם מה נמצא על סדר היום של נערה יפאנית או קשיש ברזילאי, יש גם כאלה.

כלי השיתוף של טאמבלר הופכים את ההפצה של הבלוג לקלה בהרבה מאלו של וורדפרס וזו למעשה מה שעושה אותה, יותר מכל, לרשת חברתית. עם זאת ובניגוד לטוויטר, כאן לא תוכלו לדעת כמה עוקבים יש לכל בלוג, כי לטענתו של קארפ זה "פופוליסטי ולא רלוונטי".

אם אהבתם תוכלו לפרגן לכותב באמצעות לחיצה על אייקון הלב, אך רק אם תספרו אותם אחד-אחד, תוכלו לדעת כמה אחרים אהבו גם הם את הפוסט. בדומה לפייסבוק, ישנו כפתור שיתוף (Re-blogged) שמאפשר לכם לחלוק את הפוסט עם קהילת העוקבים שלכם ונותן אוטומטית קרדיט למפרסם הראשון.

גם כאן, לא תוכלו לדעת כמה אנשים שיתפו את הפוסט, אלא אם תיכנסו לאזור ההערות (Notes) ותספרו אותם. אזור ההערות הוא למעשה האינדיקציה היחידה לפופולאריות של הפוסט והמספר מייצג את כמות האנשים שלחצו על אייקון הלב או בחרו לשתף את הפוסט.

יחוד נוסף של טאמבלר, לעומת פלטפורמות בלוגים ורשתות חברתיות, הוא שאין בו מקום לתגובות בתחתית הפוסט.

אם אהבתם או התעצבנתם, תוכלו להעתיק את הפוסט או חלקים ממנו ולהגיב בבלוג שלכם. כך, טוען קארפ, הבלוגים נותרים נקיים מקללות ודברי נאצה וכך הופך האתר לחיובי יותר. דרך נוספת להגיב על פוסט היא שליחה של הודעה פרטית ליוצר התוכן וגם היא מתוארת בנימה חיובית ונקראת "מכתב מעריצים". 

טאג (Tag): בדיוק כמו בפייסבוק, גם כאן אפשר לתייג פוסטים, אך כאן לא מתייגים אנשים אלא נושאים. החל מ-"חדשות חמות" ועד "אנג'לינה ג'ולי", מ-"אמנות" ועד "קינוחים" ואפילו "קידום אתרים".

התיוג נעשה באמצעות הוספת הסימן # לפני המילה באופן זה: #word. כך, יכולים משתמשים למצוא בקלות פוסטים או תמונות בנושאים שרלוונטיים להם ולחפש כל מילה, מונח או צירוף שנראה להם מעניין.

בנוסף, לטאמבלר ישנה סינדיקציה עם טוויטר ופייסבוק, כך שאם תבחרו תוכלו לסנכרן את הפוסטים או הציוצים שלכם עם הבלוג באמצעות הוספת התיוג.

העלאה מאוחרת (Queue): באפשרותכם לדחות את העלאת הפוסט בכמה שעות ואפילו ימים. לדוגמא, רבים מהמשתמשים נכנסים לאתר ביום ראשון בצהרים (יום חופש ברוב העולם) ואתם יודעים שתהיו בעבודה ולא תוכלו להעלות את הפוסט, באפשרותכם לקבוע את היום והשעה בו יפורסם.

אפליקציות: כמעט לכל חברת טלפונים פותחה אפליקציית טאמבלר, המאפשרת להעלות תמונות ופוסטים היישר מהטלפון הנייד. הממשק הוא פחות צבעוני ומתוחכם, אך בהחלט נוח למשתמש.

רוצה לקדם את האתר שלך לראש תוצאות החיפוש?

תאריך: 17/10/2013 15:15    מחבר:


רוצה לדעת יותר? פנה אלינו כבר עכשיו >