קידום אתרים ואופטימיזציה - יש דבר כזה over optimized?
קיימות פעולות שונות כמו החלפת קישורים או פיזור מלאכותי של ביטויי מפתח בטקסט, שעלולות להזיק לאתר האינטרנט ולגרום לו להיחשב Over Optimized. לחץ כאן למידע נוסף...
קידום אתרים ואופטימיזציה - יש דבר כזה over optimized?



03-5446364



אופטימיזציה מוגזמת - איך מגיעים למצב כזה?

Hebrew

קידום אתרים ואופטימיזציה - יש דבר כזה Over Optimization?

אין דרך "יפה" לומר את זה, SEO (אופטימיזציה למנועי חיפוש), הנה למעשה קשת של "מניפולציות" ברמה משתנה של לגיטימיות, שמטרתן לגרום לעמוד אינטרנט לעלות גבוה ככל האפשר בתוצאות החיפוש עבור הביטויים המבוקשים. איש אינו יודע בדיוק כיצד בנוי אלגוריתם החיפוש של גוגל (למעט לארי פייג, סרגיי ברין ואנשי סודם), אולם קיים ידע רב באשר להשלכותיהן של פעולות שונות.

בין גוגל לבין חברות ה – SEO בארץ ובעולם יש "מערכת יחסים" מורכבת. מחד, גוגל תומכות בפעולות רבות אותן מבצעות חברות קידום אתרים, שכן בסופו של דבר מדובר בפעולות של מיטוב אתרי אינטרנט והפיכתם לנגישים יותר, הן עבור מנועי החיפוש והן עבור הגולשים. יחד עם זאת, קיימות פעולות שונות כמו החלפת קישורים או פיזור מלאכותי של ביטויי מפתח בטקסט, שעלולות להזיק לאתר האינטרנט ולגרום לו להיחשב כ - Over Optimized.

בסרטון הבא ראנד מתייחס לנושא האופטימיזציה המוגזמת:


SEOmoz Whiteboard Friday - On-Site Over Optimization from Scott Willoughby on vimeo.com/4173679

דוגמא ל - Over Optimizations

מאחורי כל פעולה שמבצעות חברות קידום אתרים, יש הגיון פשוט ולצורך המחשתו נביא דוגמא נפוצה:

בניית קישורים חיצוניים לעמודי אינטרנט באתר – גוגל רואה בקישורים בין עמודי אינטרנט מעין הצבעות אמון, כאשר האתר המקשר מצביע לטובת האתר המקושר. מלבד הצבעת האמון הזו, לקישורים יש כח לשפר רלוונטיות של עמודים עבור ביטויי חיפוש מסוימים.

אם עמוד בנושא ביטוח רכב, מקשר לעמוד אחר בביטוי "ביטוח רכב" והעמוד המקושר אכן רלוונטי לנושא – הקישור ישפר את מידת הרלוונטיות שלו (לפעמים גם במקרים בהם העמוד המקושר לא באמת רלוונטי, לחץ לקריאה על הפצצת גוגל).

על מנת שלהצבעת האמון הזו תהיה משמעות אמיתית, היא צריכה להיעשות באופן טבעי, באופן בו גולש או בעל אתר מעלה קישור ומפנה למידע נוסף בעמוד אינטרנט חיצוני. ברגע הפעולות הללו נעשות בדרכים לא טבעיות, הן מתפרשות כמניפולציה של אנשי SEO וערכם של הקישורים פוחת.

לא אחת, רבים מעמיתינו פונים אלינו דרך מגוון אתרי האינטרנט שאנו מנהלים ומקדמים ושולחים לנו הצעה לשיתוף פעולה (החלפת קישורים). כאשר פניות מסוג זה מתקבלות מעשרות אתרים, מאת אותו גורם ובאותו היום, זה גורם לנו להרים גבה.

לקוח חדש בחברת קידום אתרים הוא ללא ספק שמחה גדולה, אך עודף מוטיבציה ופזיזות בכל הנוגע לבניית מערך קישורים אל אתר הלקוח, עלולים להיות אליה וקוץ בה.

מחד, סביר להניח שהוספה מאסיבית של קישורים המצביעים אל האתר בביטוי החיפוש הרצוי תגרום לעליה במיקומים. מאידך, אין ספק כי גוגל מוצא בכך פעולה "לא טבעית" ואף מנוגדת לחלוטין לכל הסיבות בגללן קישורים מהווים "הצבעת אמון".

לאורך זמן, פעולות מוגזמות מסוג זה עלולות להביא לתוצאות הפוכות מאלו להן ייחל בעל האתר, בעת פנייתו אל החברה ושכירת שירותיה. נכון, קישורים איכותיים זה טוב, אך Over Optimizations עלולה להזיק אם הפעולות הללו מתבצעות באופן לא טבעי.

איך לבנות מערך קישורים איכותי מבלי לגרום לאתר להיות Over Optimized?

הקו שמפריד בין מיטוב אתרי אינטרנט לטובת גולשים ומנועי חיפוש, לבין Over SEO, הוא קו דק ופתלתל. קשה לסרטט אותו בצורה מדויקת ובאופן שיקיף את כל קשת המקרים, אך בהקשר של בניית מערך קישורים, ניתן לקבוע מספר קווים מנחים שהיצמדות אליהם תאפשר תוצאות טובות ומזעור סיכונים.

חשוב לבנות את מערך הקישורים בצורה כמה שיותר טבעית, להלן מספר דוגמאות לפעולות שלא מומלץ לבצע:

קישורים הדדיים, במסגרתם עמוד A מקשר אל עמוד B ועמוד B מקשר לעמוד A. אין זה אומר כי מדובר בקישורים חסרי ערך, אך ערכם פחות וריבוי קישורים מסוג זה (ביחס לקישורים שנחשבים טבעיים), עלול אף להזיק. גם עסקה דרך צד C אינה אופטימאלית (A מקשר אל B, B מקשר אל C, C מקשר אל A).

קצב גידול לא טבעי במספר הקישורים שמפנים אל האתר – מקרים בהם אתר אינטרנט במשך שנים רבות נהנה מקישור חדש פעם בשבוע, אך אז נכנסה לתמונה חברת SEO ולפתע, מידי יום, נוספים קישורים חדשים שמפנים אל האתר. חשוב לסייג ולציין כי כאשר מדובר באתרים גדולים שמתעדכנים בתדירות גבוהה מדובר בתופעה טבעית.

אם אתר כמו Ynet יפרסם כתבה סנסציונית, יתכן כי יעלו לרשת מאות קישורים המפנים אל העמוד החדש, מנגד – יהיה זה לא טבעי אם אתר בן 10 עמודים, אליו היו מעט מאוד קישורים, יקבל ביום בהיר אחד עשרות קישורים חדשים.

אחידות מחשידה בטקסט העוגן (Anchor text) של הקישורים – אם יש עמוד אותו תרצו לקדם בביטוי "ביטוח רכב" ויהיו 100 קישורים שמפנים אליו דרך ביטוי זה, יחשבו הקישורים הללו לפחות טבעיים מקישורים מגוונים יותר. לדוגמא: 90 קישורי "ביטוח רכב", 5 "פוליסת ביטוח רכב" ו – 5 נוספים בביטוי "השוואת מחירי ביטוח רכב".

Over Optimizations וחווית הגלישה באתר

כאשר שואלים אותנו לגבי לגיטימיות של פעולות הנוגעות לאופטימיזציה On page, התשובה שלנו היא אחת – אם זה לא הגיוני לגולשים, זה לא הגיוני ל – Google. גם גוגל וגם מנועי חיפוש אחרים, בסופו של דבר מבוססים על ניסיון (מוצלח יותר או פחות) להתחקות אחר הרגלי גולשים ולתת להם מענה אופטימאלי לצרכיהם במסגרת תוצאות החיפוש.

לפי כך, עיקר המדדים לפיהם נקבעת איכותו של עמוד אינטרנט, הגיוניים מאוד גם לגולשים. ככל שהכלים שיש בידי גוגל לצורך ניתוח התנהגות גולשים באתרי אינטרנט משתכללים, כך גדל משקלה בין מכלול הפרמטרים לפיהם מדורג האתר בתוצאות החיפוש.

בניסוי שערכנו, בדקנו כיצד ירידה ב - Bounce Rate (אחוז נטישה) של עמוד מסוים משפיעה על דירוגו במנועי חיפוש. וודאי שלא מדובר בניסוי בתנאי מעבדה ויש משתנים נוספים, אך במסגרת הניסוי הקפדנו שלא לערוך שינויים בצפיפות ביטויי המפתח בתוכן העמוד ולא להוסיף אליו קישורים.

הדבר היחיד שבצענו הנו שינויים תוכניים שהובילו להגברת העניין בעמוד, בקרב גולשים שבקרו בו. העמוד התקדם בתוצאות החיפוש וניתן בהחלט להעריך שהירידה ב - Bounce Rate הנה חלק מהגורמים לכך.

מספר דוגמאות לפעולות SEO הפוגעות בחווית הגלישה באתר:

  • צפיפות מוגזמת של ביטויי מפתח בעמודי תוכן
     
  • "קיצוץ" אותיות חיבור במקום בו הן מתבקשות, מתוך ניסיון לעשות שימוש בביטוי המדויק שמקדמים בעמוד
     
  • שימוש בהדגשות (Bold) או פונטים מוגדלים בצורה מופרזת

פעולות רבות של Over Optimizations המזוהות ככאלו ב – Google.com עדיין "עובדות" על Google.co.il, אולם ניתן להבחין בכך שהרגישות של גוגל ישראל לכל אותן פעולות לא מומלצות, הולכת וגדלה.

לבעלי אתרים המעוניינים להיעזר בשירותיהן של חברות קידום אתרים, אנו ממליצים לבדוק גם את חווית הגלישה באתרי אינטרנט אותם מקדמת החברה, את שירותיה אתם שוקלים לשכור.

בכדי לדעת עוד על ביצוע אופטימיזציה באתר שלך,
פנה אלינו כעת: לחץ כאן!

תאריך: 22/06/2011 13:46    מחבר:


רוצה לדעת יותר? פנה אלינו כבר עכשיו >