מדריך מקיף ונגיש: פודקאסטים ככלי שיווקי לעסק שלך
כמה עובדות מעניינות שכדאי מאוד להכיר על פודקאסטים והיתרונות שלהם כאמצעי שיווקי יעיל במיוחד לעסק.
מדריך מקיף ונגיש: פודקאסטים ככלי שיווקי לעסק שלך



03-5446364



פודקאסטים ככלי שיווקי לעסק

Hebrew

במציאות הנוכחית שבה אנו חיים הזמנים השתנו וכך גם אופי הצרכנות ובהתאמה, אופי הפרסומות. אם בעבר אנשים היו צופים בטלוויזיה במשך שעה ורואים בעל כורחם בזמן הזה 3 פרסומות ולפעמים יותר, היום אפשר בלחיצת כפתור להיכנס ל-VOD, לבחור את התוכנית שאתם אוהבים ולהריץ קדימה את מה שמיותר. כך גם כשמדובר בתוכניות רדיו שזמינות עבורנו ברשת ונקיות (כמעט) מפרסומות. 

לא זאת בלבד, אלא שמעבר לפרסומות בתצורתן המוכרת, התוכן השיווקי שמחדירים לנו לווריד באופן סמוי, שינה גם הוא את עורו, תרתי משמע. זה בא לידי ביטוי במגוון דרכים - מסרים שיווקיים שמסתתרים במאמרי דעה באתרים מקצועיים ובלוגים, המלצות בעמודי אינסטגרם של ידוענים שמקדמים מוצרים שהם לכאורה התנסו בהם, חסויות על שמפו בתוכניות ראליטי והיד עוד נטויה.

אין ספק שהתחרות על ליבם של הלקוחות הפוטנציאליים נעשית קשה יותר ויותר. מפאת קוצר הזמן המאפיין את החיים בעידן המודרני (ובמיוחד בצל הקורונה) ומעצם הפיכתנו למודעים יותר לעובדה שכולם מנסים למכור לנו בכל דרך אפשרית, בעלי העסקים תרים אחר אלטרנטיבות פרסום חדשניות. זה אומר להמציא את עצמם מחדש ולחשוב על מסלולים מתוחכמים, שבעזרתם הם יצליחו ללכוד את עיניהם הבוחנות של קהל היעד. בנקודה הזאת נכנס למשוואה שחקן חדש-ישן, הפודקאסט.

כמה דברים שכדאי לכם לדעת על פודקאסטים

בעולם יש כיום 700,000 פודקאסטים פעילים, שכוללים 9.2 מיליון פרקים, אשר מוגשים ב-100 שפות שונות ועוסקים כמעט בכל תחום. נראה שיצרני הפודקאסטים עלו על נוסחת פרסום חדשנית, מקורית ולא רעה בכלל שמצליחה לסקרן את המאזינים מספיק כדי לגרום להם להישאר במשך חצי שעה ולפעמים אפילו שעתיים ויותר. מדובר בתוכניות אודיו אשר מופצות ברשת וניתן להאזין אליהן דרך האינטרנט או באפליקציית פודקאסטים, בכל זמן ומכל מקום.

מחקר של חברת Edison Research שהתפרסם בחודש אפריל ועסק בצריכת פודקאסטים בארצות הברית העלה נתונים מעניינים לפיהם פודקאסט זה עסק ממכר. על פי הממצאים שהתפרסמו 24% מהאמריקאים בגילאי 12 ומעלה מאזינים לפודקאסט אחד לפחות פעם בחודש, 69% מאזינים לפודקאסטים דרך הסלולר, 27% מהם מנויים לפודקאסט אחד באופן קבוע בתחומים שהם אוהבים, 24% מנויים לכ-6 עד 10 פודקאסטים ו-11% מנויים ל-11 פודקאסטים או יותר. 

עד השנים האחרונות רוב הפודקאסטים הזמינים היו באנגלית ולכן לקח לתופעה זמן לתפוס כאן בארץ. עם זאת, ככל שנוצרים יותר פודקאסטים בעברית, כך הם צוברים מאזינים שעוקבים אחריהם באדיקות. 

מהפכת האודיו, המכונה גם האזנה בהשעיה החלה עם הפודקאסט הראשון בארץ שעלה ב-2004, "ברכה גולשת", בהגשתה של העיתונאית והמוזיקאית עדי עליה ועד סוף השנה החולפת 2020 נוצרו בעברית מאות פודקאסטים.

תחום התרבות עם 82 פודקאסטים, טכנולוגיה 52, יזמות 49, ספורט 41, אקטואליה 40, עסקים 38, היסטוריה 37, חברה 36, מוזיקה 35, כלכלה 33, הייטק 31, יהדות 27, פיתוח אישי 27, פוליטיקה 24, ניהול 22, ילדים 20, חינוך 20, ספרים 20, שיווק 19, טלוויזיה 18, בריאות 17, השקעות 15, רפואה 9, זוגיות 5 וכך הלאה.

איזה יתרונות יש לפודקאסטים כאמצעי שיווק?

הפודקאסטים מתפקדים ככלי שיווקי מצוין בשלושה מישורים - האחד והברור, מעצם זה שהם מאפשרים לבעלי עסקים לתת חסויות במסגרת הפודקאסט, מה שאומר שהמנחה של הפודקאסט מקריין את החסות כחלק מהתוכנית. השני קשור באפשרות להתארח בפודקאסט קיים ולהתראיין על תחום המומחיות שלכם. 

והשלישי, שאמנם דורש הכי הרבה מאמץ אבל גם מניב את הפירות הטובים ביותר - לייצר בעצמכם פודקאסט בודד או סדרת פודקאסטים. לא רק שהפוטנציאל השיווקי הטמון בפודקאסטים גדול ורבגוני, אלא שלשימוש בפודקאסטים כאמצעי פרסומי יש יתרונות נוספים. 

1. קל לייצר אותם - יתרון ראשון קשור לייצור. מבחינה טכנית פשוט מאוד ליצור תכנית פודקאסט ומדובר בהשקעה מינימלית מבחינת עלויות ההכנה שהנן זולות, כל מה שצריך זה ציוד הקלטה, מספיק אפילו ציוד בסיסי. כמובן שיש צורך לתכנן מראש כל פרק ולחשוב על נושאים, אבל אין ספק שהייצור הרבה פחות מסובך מאשר יצירת תכנית ווידאו. לא צריך לשלם על שעות אולפן כי אפשר להקליט בבית, אין צורך להשכיר לוקיישן לצילומים וגם לא מאפרת ומעצב שיער. 

2. הצריכה שלהם פשוטה - קהל היעד יכול לצרוך את הפודקאסט שלכם מכל מקום ובכל שעה. בשונה מקריאה או צפייה בווידאו, האזנה לפודקאסט יכולה להתבצע תוך כדי נהיגה, נסיעה בתחבורה ציבורית, בישול, אימון ספורט וכיוצא בזה. עצם זה שלא צריך להקדיש זמן מיוחד לטובת צריכת הפודקאסט הופכת אותו להרבה יותר נגיש, מה שמגדיל משמעותית את אחוזי השימוש בו.

3. עוזרים ביצירת בידול - בשנים האחרונות תחום הפודקאסטים צובר פופולאריות אדירה ואף על פי כן, עדיין לא כולם שם. הרבה יותר קל ליצור בידול במקום שבו התחרות הכוללת דלה ולא סתם דלה, אלא שיכול מאוד להיות שבתחום שלכם עדיין אין פודקאסטים בעברית בכלל, מה שיקל עליכם את העבודה לגמרי. 

המשוואה פשוטה: אם אין תחרות המשמעות היא שכל קהל היעד שצורך פודקאסטים ומתעניין בתחום המומחיות שלכם בהכרח ייתן צ'אנס ויקשיב לתוכנית שלכם, לפחות בהתחלה. 

4. מסייעים להגדיל חשיפה - לא כולם אוהבים לקרוא בלוגים, לראות יוטיוב או לצרוך תוכן ברשתות החברתיות וגם אלו שכן אוהבים, מחפשים לחדש ולגוון. מעבר לזה, לא לכולם יש זמן לצרוך תוכן בדרכים האמורות ופודקאסט אפשר לשמוע תוך כדי פעולות נוספות. העובדות הללו משחקות לטובת הפודקאסט ומסייעות לבעלי העסקים להגיע לנתח צרכני רחב יותר, שהם לא בהכרח היו מגיעים אליו בכתבה, סרטון, או פוסט בפייסבוק

5. הפודקאסט הוא על זמני - לרוב, הפודקאסט לא קשור לנושא אקטואלי או לזמן ספציפי, מה שמשאיר אותו רלוונטי תמיד. מאידך הנתון הזה עשוי להוות גם חיסרון, שכן ידוע ששימוש בעונות השנה, חגים, מועדים ואקטואליה לטובת קידום עסקי דווקא עושה טוב לפרסום.

6. אתם מחליטים כמה זמן כל פרק - בשונה מתוכנית רדיו, בפודקאסט אין מגבלת זמן. זה יכול להיות פודקאסט של 20 דקות או של שעתיים, הכל בהתאם לצורך של אותה תוכנית. האפשרות להחליט כמה זמן יהיה כל פרק עוזרת ליצור התאמה וסנכרון בין הצרכים שלכם לבין משך התוכנית.

7. מחזקים אמון עם קהל היעד - הקול יוצר אינטימיות. כשמישהו מקשיב לכם במשך חצי שעה ואפילו שעה הוא מרגיש שהוא מכיר אתכם יותר, סומך עליכם. התקשורת כנה יותר, מה שמקל על שכנוע והעברת מסרים, הרבה יותר מאשר באתר או עמוד פייסבוק. בנוסף, ניתן ליצור קשר אישי אונליין עם המגיש ובפודקאסטים לייב המאזינים גם יכולים לשאול שאלות תוך כדי.

8. המיקוד מאפשר למאזין לבחור - לא מדובר בתוכנית רדיו או טלוויזיה שפונה לקהל רחב, אלא בתוכנית שפונה לקהל יעד ספציפי, שמתעניין בתחום ספציפי. קהל היעד יכול לבחור מה באמת מעניין אותו, מה שאומר שמי שהגיע לפודקאסט שלכם בהכרח מתעניין בתחום שעליו אתם מדברים ורוצה את מה שלכם יש להציע.

המיקוד הזה שם את היחסים ביניכם לבין המאזינים מלכתחילה בנקודת פתיחה טובה בהרבה מאשר בפלטפורמות שיווק אחרות, שהמאזינים לא תמיד בחרו בכם או גרוע מכך, שנמאס להם לראות ו/או לשמוע את הפרסומות שאתם דוחפים להם. 

9. מאזינים במצב סוציו-אקונומי גבוה - אנשים רוצים ללמוד דברים חדשים, הם מחפשים דרכים מהירות להגיע לתוכן מעניין ומפתח, שיאפשר להם ללמוד, להתרגש ולהעשיר את הידע שלהם, בין אם למטרות פנאי ובין אם כחלק מהתקדמות מקצועית ושכלול הקריירה שלהם. מרבית המאזינים לפודקאסטים הם משכילים, בסטטוס כלכלי ממוצע ומעלה - פלח שוק ששווה למכור לו.

10. פלטפורמת אירוח מעולה - פודקאסטים מאפשרים לארח ולהתארח והנתון הזה משחק לטובת בעלי העסקים. האורח לא צריך להגיע אליכם או לכתוב שום דבר מראש ואפשר לבצע את הריאיון בטלפון. אירוח בפודקאסט לא דורש הרבה משני הצדדים והוא משכלל ומרענן את התוכן של התוכנית בפשטות ואף מעודד נטוורקינג בין בעלי עסקים. 

האם זה מתאים גם לעסק שלי ומאיפה מתחילים?

בעלי עסקים שרוצים לבסס נוכחות חיובית ודעת קהל אוהדת, לשפר את המוניטין שלהם ואת המיתוג העסקי, יכולים וצריכים להשתתף בפודקאסטים או ליצור פודקאסטים בעצמם. אין תחום שאי אפשר ליצור בו פודקאסט ואם יש לכם את הידע המקצועי ואת הלהט להקליט תוכן חדש ומעניין, כנראה שאתם כבר בכיוון הנכון. אפשר לדבר בפודקאסטים על הכל - נושאים מקצועיים, דיונים בנוגע לתחומי עניין ואפילו תחביבים. כדי לשאוב השראה אתם יכולים לבחור להאזין לכמה פודקאסטים מתוך הזוכים בתחרות הפודקאסטים לשנת 2020.

במקום הראשון בתחום השיווק והפרסום - חיות בדיגיטל עם שלי ונתלי. בילדים - היסטוריה לילדים בהגשת יובל מלחי. פודקאסט הטכנולוגיה של השנה - עושים טכנולגויה של ד"ר יובל דרור. בספורט - הפודיום בהגשת אורן יוסיפוביץ. פודקאסט ההייטק והפיתוח של השנה - עושים היסטוריה מאת חן פלדמן ועמית בן דור. בקומדיה - מה יש בזה בהנחיית אלעד יצחקיאן וקובי מלמד. בתחום הפוליטיקה והאקטואליה במקום הראשון - עושים פוליטיקה בהגשת דפנה ליאל. בכלכלה במקום הראשון חיות כיס ובתרבות - הולכים לקולנוע מאת קרין ונימרוד אלדאה.

שימו לב שלפני שתקליטו בפעם הראשונה עדיף להתארח בפודקאסט קיים כדי לבדוק איך זה מרגיש לכם והאם הפלטפורמה נוחה עבורכם. על מנת שתדעו איפה יהיה הכי טוב עבורכם להתארח, כדאי שתבקרו בקהילת מנהלי הפודקאסטים בפייסבוק, שם אנשים מחפשים מנחים שיבואו להתארח אצלם. כך תוכלו לפנות בעצמכם לתוכניות פודקאסט שאתם רוצים להתארח בהן ולבחור איזו תוכנית הכי מתאימה לכם.

אחרי שתנסו ותבינו שאתם רוצים לבנות פודקאסט באופן עצמאי, קחו בחשבון שכדאי מאוד לתכנן לפני אסטרטגיה ברורה. בשלב הראשון חשוב להאזין לפודקאסטים באתרים של קולגות או מתחרים. אם מצאתם פודקאסט שהפסיק לפעול תבררו מה הסיבה - אולי התחום של התוכנית היה שולי מידי, או שאולי בכלל הפודקאסט הושבת בשל מחסור בזמן של היוצרים. סקר השוק הזה יעזור לכם להבין איפה כדאי להשקיע את האנרגיה על מנת להפיק מהפודקאסט המיוחל את התוצאות המיטביות.

בשלב השני עליכם לקבוע על מה אתם רוצים לדבר, לחלק את הפודקאסט לפי פרקים ולחשוב מראש מה אתם רוצים להגיד ומה אתם מקווים להשיג בכל תוכנית. ולסיום, לרכוש ציוד הקלטה ופשוט להקליט תוך שימת דגש על דיקציה, דיבור בקצב איטי וברור וקוהרנטיות בין הנושאים המרכזיים בכל פרק. אם אתם רוצים לפרסם במסגרת הפודקאסט שלכם, הפרסום מוכרח להתאים לערכי התוכנית ולהתכתב עם המסרים שלה.

קחו בחשבון שבשונה מפייסבוק ואמצעי פרסום אחרים, שם ניתן לעקוב אחרי תוצאות ברמת דיוק גבוהה מאוד ולמדוד נתוני המרה, בפודקאסטים מדובר על תהליכים שהם ארוכי טווח. אתם אמנם יודעים כמה מאזינים הקשיבו לתוכנית שלכם אבל שם זה נגמר. לכן כדאי לסקור באופן תדיר את תגובות הגולשים והדירוגים ולנסות להשתפר בהתאם.

בשורה התחתונה, אם עדיין לא הצטרפתם לגל הפודקאסטים ההולך וצובר תאוצה, הגיע הזמן להפסיק לבזבז את הזמן ולהקדיש את האנרגיה והמשאבים שלכם בבשורה החדשה-ישנה, מהפכת האודיו שכבר כאן. 

תאריך: 10/02/2021 09:55    מחבר:


רוצה לדעת יותר? פנה אלינו כבר עכשיו >