פרסום במגזר הערבי - אינטרנט יחסי ציבור וקידום מכירות
סקירה מעניינת בנושא פרסום במגזר הערבי - אינטרנט, קידום אתרים, יחסי ציבור וקידום מכירות...
פרסום במגזר הערבי - אינטרנט יחסי ציבור וקידום מכירות



03-5446364



פרסום במגזר הערבי - בהחלט משתלם!

Hebrew

המיעוט הערבי בישראל מקופח. זו עובדה עם שורשים היסטוריים שנטועים עמוק באדמה עליה הוקמו ערים וכפרים במגזר הערבי. תוצאות הקיפוח ניכרות בכל פינה ותשתית. לקיפוח הקיים אין הצדקה מוסרית וחוקית. הערבי הוא אזרח שווה זכויות כמו שכנו היהודי. בפועל, השוויון תקף רק ברמה ההצהרתית,  כמתבקש מכללי התקינות הפוליטית.

הפער הבלתי נגמר, כתוצאה מהקיפוח המתמשך, ממקם ומדרג את המיעוט הערבי בתחתית הסולם הסוציו אקונומי. בתור שכזה, המגזר הערבי, אינו מהווה אבן שואבת ליוזמות עסקיות, שיתופי פעולה, פרסום באינטרנט ובכלל, יחסי ציבור, קידום אתרים וקידום מכירות מצד גורמים מקרב הרוב היהודי, שמונעים על ידי אינטרסים כלכליים, עמידה ביעדים ותוכניות עסקיות סדורות, שיודעות לבחון ולנתח את שורת הרווח במאזנים.

האם זו הגישה הנכונה? ממה היא נובעת? בורות? אידיאולוגיה? האם אין כאן החמצה של קהל יעד עם כוח קנייה ראוי?

באסם ג'אבר, הבעלים והמייסד של אתר "פאנט"  הנחשב לאתר המוביל במגזר הערבי, עם 1.3 מיליון כניסות ביום לפי גוגל אנליטיקס וחשיפה של 87% במגזר הערבי לפי סקר של TGI מנסה להתמודד עם הסוגיה בראיון ל"דה מרקר". "אני חושב שהפוטנציאל של המגזר הערבי לא מנוצל", מסכים ג'אבר ומוסיף: "אם המפרסם הישראלי-יהודי רוצה להשיג יותר תוצאות, היא יצטרך להגדיל את היקף הפרסום במגזר. אין חברה שמכניסה כסף ולא רואה תוצאות. בפועל, מקפחים את המגזר הערבי". 

למה זה קורה? לגישתו של ג'אבר, המגזר הכללי שהוא הרוב, מעדיף לפנות אליו ולהציע את מרכולתו תוך כדי העלמת עין בלתי מקצועית ממגזרים אחרים." המגזר הכללי אוהב להתעלם מהמיעוטים ומעדיף להתרכז בעצמו, כי זה יותר קל. אבל זו טעות ענקית", טוען ג'אבר כי להערכתו: "המגזר הערבי יכול להביא ים של כסף, מיליארדי שקלים מתגלגלים במגזר"

חביב חזן, מנכ"ל חברת "אל בוואדר" (לשעבר מקינזי) הסביר באחד הראיונות לעיתונות כי משרדי הפרסום לא מודעים כלל לשינוי המגמות במגזר הערבי כי לדבריו, הם לא מעסיקים עובדים ערביים. אילו היו עושים כן, אותם עובדים שחיים בתוך המגזר הערבי יכולים היו לשמש כצינור מידע אמין ועדכני שהיה בו להשפיע על הליך קבלת ההחלטות.

לעניין הטענה של המפרסמים במגזר הכללי, שכוח הקנייה של המגזר הערבי ירוד ולא מצדיק השקעה בפרסום וקידום מכירות הוא טוען כי, בכל הקשור לרכישת מוצרים בסיסיים לבית ולמשפחה, הבית הערבי דומה מאד, כצרכן, למשפחה היהודית. הדמיון לא קיים בכל הקשור למוצרי יוקרה, נוחות ושאר מותרות שנרכשים בכמויות במגזר הכללי היהודי.

על יסוד ההנחה, שיתכן והיא מוטעית מיסודה, שכוח הקנייה במגזר הערבי לא שווה את ההשקעה בפרסום וקידום מכירות, מתברר גם שהמפרסמים נוהגים על סמך אותה הנחה ונמנעים במודע מלהשקיע בפרסום מוצריהם במגזר הערבי. לפי ההערכות המקובלות בענף, עוגת הפרסום בישראל נאמדת בכ- 3.5 מיליארד שקל בשנה. המגזר הערבי נוגס מעט מעוגה זו.

לדברי עימאד עבד, מנכ"ל "אפאק טריו", משרד פרסום מהמובילים במגזר, כפי שהובאו באותו ראיון עיתונאי, היקף הפרסום במגזר הערבי מסתכם ב- 100-120 מליון שקל בשנה ואין ציפייה לעלייה בהיקף לאור העובדה, כי השוק לדבריו סובל ממחסור באמצעי מדיה מגוונים שיש בהם לשנות את המגמה.

במקום להינעל על אותה הנחת יסוד לעניין מאפייני הצריכה הזניחים לכאורה של המגזר הערבי, כדאי למפרסמים להתייחס ברצינות לתופעה מרכזית ומהותית בחברה הערבית, שיש בה ללמד על תופעות נוספות והיא, כמות החתונות שנערכות מדי שנה, שגוררות אחריהן שובל ארוך, שמפרנס את כל בעלי המקצוע שמרכיבים את שרשרת מזון. 

לפי הערכות משרדי הפרסום במגזר הערבי, נערכות מדי שנה כ- 13,000 חתונות. התקופה המועדפת לעריכתן היא בין החודשים אפריל עד נובמבר. החתונה במגזר הערבי אינה עוד אירוע גרנדיוזי וחד פעמי. מדובר בתהליך מורכב וממושך של הקמת משפחה חדשה וצעירה שניתקת מהמשפחה הגרעינית והולכת להקים בית חדש על כל המשתמע מבחינת בניית בית ורכישת מוצרי יסוד וצריכה שוטפת.

לטקס החתונה קודם טקס האירוסין שמצריך הכנות ורכישות מוצרים לקיומו. עד לחתונה בניית הבית החדש מסתיימת, לפחות עד לשלב שמאפשר קיום מגורים. עבור קבלני הבניין, הרצפים, החשמלאים, יצרני המלט והריהוט, צבעים, משווקים של מוצרי חשמל ואביזרים לבית זו, תופרות שמלות כלה וחליפות, נעליים, שירותי קייטרינג ועוד, זו חגיגה של ממש שמזניקה את עקומת המכירות והרווחים.

פרסום באינטרנט ובכל מדיה אחרת - הזדמנות בערבית!

מבחינת המפרסמים מדובר בהזדמנות עסקית יוצאת מהכלל, לחשוף את מוצריהם בפני קהל היעד הספציפי הזה תוך שימוש בערוצי המדיה לצורך פרסום, שיווק וקידום מכירות. אלו אמצעי פרסום יש במגזר הערבי ומהי רמת החשיפה אליהם? האם הפלטפורמה הקיימת שווה התייחסות מקצועית ורצינית של המפרסמים והמשווקים?

לפי סקר מדיה שנערך במגזר הערבי על ידי חברת "טלגאל" ופורסם בחודש אוקטובר 2010 62.3% מהציבור הערבי נחשף לעיתוני סוף השבוע. העיתון המוביל הוא "פנורמה" עם 31.9% חשיפה אחריו, העיתון "כל אלערב" עם 26% ואחריהם לפי סדר יורד, "אלסינארה" עם 20.5%, "סאוט אלחאק" עם 7.7% ובתחתית מתוך 8 עיתונים שנסרקו דורג העיתון "אלפג'ר אל ג'דיד עם 1.8% חשיפה.

הגלישה היומית באינטרנט לפי אותו סקר עמדה על שיעור של 55.3%. מבחינת נתוני גלישה כללית 67.5% מהנשאלים דיווחו על גלישה כלשהי. מרבית הגולשים עושים זאת מהבית למרות שיותר ויותר גולשים באינטרנט ממכשירים סלולריים / סמרטפונים.

בסאם ג'אבר, הבעלים של אתר האינטרנט פאנט המוביל בנתוני החשיפה (57.8%) לפי הסקר הנ"ל מסר בראיון לפני מספר שבועות כי האינטרנט במגזר הערבי השלים חדירה של 83% לבתי אב כאשר במקביל 40% מהתושבים מחזיקים סמארטפונים באמצעותם מתבצעת גם גלישה לאינטרנט. עוד מסר כי קהילת הפייסבוק הגדולה ביותר בארץ המונה 570 אלף חברים שייכת לקבוצת "פאנט" שהאתר שלה רשם 1.4 מליון כניסות ביום (נכון לפברואר 2012).

לפי אותו סקר משנת 2010 חלה ירידה משמעותית בחשיפה של האתרים האחרים המדורגים הרחק לעומת "פאנט". כך לדוגמה, אתר "אל ערב" ירד מחשיפה של 59% ל 39%, האתר "פארפש" ירד מ 57% ל 34% ואתר "סונארה" ירד מ 50% ל 30% חשיפה.

כ – 34% מהנשאלים בסקר דיווחו כי הם מאזינים לרדיו ביום רגיל. התחנה המואזנת ביותר היא "רדיו שאמס" עם 25% חשיפה  ולאחריו "קול ישראל" בערבית עם 13.8% חשיפה.

לדברי עבד מנכ"ל משרד הפרסום "אפאק טריו", המוביל במגזר הערבי, "בשנתיים האחרונות יש ניצנים ראשונים של חשיבה מצד מפרסמים גדולים על השוק הערבי, אבל זה לא מתבטא בסכומים גדולים.

המחאה החברתית לא תפסה כל כך במגזר, ופחות פגעה בפרסום בו, ולכן המפרסמים הקדישו יותר תקציבים למגזר הערבי. אבל יש עדיין פער בין היקף המגזר הערבי לבין הכסף שמוקדש לו". עבד מעריך כי רק בעוד שנתיים שלש ניתן לדעת עם המגמה הולכת לכיוון של גידול משמעותי בפרסום ואם לאו. 

אם אכן זו התחזית של גורמים מקצועיים בתוך המגזר הערבי, שווה למפרסמים במגזר הכללי, לצאת מהקיבעון שאוחז בהם ומונע מהם להשקיע משאבי פרסום במגזר הערבי. את אותו יחס צונן קיבל בשעתו המגזר החרדי,  שנתפס כמגזר עני שאין לו כוח קנייה משתלם ולכן לא שווה להשקיע בו מאמצי חדירה והבקעה.

המציאות העמידה את המפרסמים על טעותם. מחקרי שוק הוכיחו במהלך השנים, עד כמה המגזר החרדי יודע לצרוך. עד כמה שווה להשקיע בו ולצאת עם רווח בלתי מבוטל. כיום רשתות שיווק מתחרות על כיסו של הצרכן החרדי שמוכיח בעקביות שהוא ראוי לכל השקעה שקוצרת את פירותיה.

המגזר הערבי לא אמור להיות שונה מכל מגזר אחר שלו מאפיינים תרבותיים וייחודיים. הכרת המגזר באמצעות מחקרי שוק, שיחות עם מובילי דעה והקמת מיזמים משותפים יוכיחו קרוב לוודאי לכל הספקנים כי קהל היעד במגזר הערבי יתרום משמעותית לשורת הרווח והמכירות של היצרנים, המשווקים, הבנקאים וכל מי שמעוניין לעלות על העגלה המסחרית שנעה בכבדות וממתינה לדחיפה נוספת.

רוצים לדעת יותר על אפשרויות פרסום למגזר הערבי?
ליחצו כאן ופנו אלינו

תאריך: 29/02/2012 11:53    מחבר:


רוצה לדעת יותר? פנה אלינו כבר עכשיו >