Graph Search או גרף החיפוש של פייסבוק - מנוע חיפוש חברתי
Graph Search או גרף החיפוש של פייסבוק - מנוע חיפוש חברתי וממוקד של הרשת החברתית הגדולה בעולם...
Graph Search או גרף החיפוש של פייסבוק - מנוע חיפוש חברתי



03-5446364



Graph Search או גרף החיפוש של פייסבוק

Hebrew

במשך שנים ארוכות אוספת פייסבוק תמונות ומידע אישי על יותר ממיליארד חברים ברשת החברתית המובילה בעולם. ביום שלישי ה-15 לחודש ינואר 2012 חשפה החברה את מנוע החיפוש החדש שלה – graph search.

בשלב זה מחפש מנוע החיפוש של Facebook אחר: people, photos, places, interests – אנשים, תמונות, מקומות ותחומי עניין בלבד. המדובר על  מנוע חיפוש שמנווט בין פרופילים של אנשים ודוחף את הרשת החברתית עוד צעד (או שניים) לתוך המגרש הביתי של גוגל – עולם החיפוש Search.

בשנים האחרונות התפתח מאבק איתנים בין שתי האימפריות המקוונות, כאשר גוגל ופייסבוק נאבקות על מנת להיות שער הכניסה העיקרי של כולנו לרשת האינטרנט. מצד אחד, גוגל המשמשת כמעט בבלעדיות כיעד עיקרי לחיפוש אינפורמציה מכל סוג.

מצד שני פייסבוק - הרשת החברתית הגדולה והמצליחה בעולם. כולנו מכירים.

מיליארדי הדולרים שמושקעים מדי שנה בתחום הפרסום באינטרנט מהווים פיתוי גדול עבור שתי החברות, שמתחרות על כיסם של המפרסמים. התחרות מטשטשת הלכה למעשה את הגבולות (שהיו די ברורים) בין החברות.

במסיבת עיתונאים מתוקשרת שערכה פייסבוק ביום 15/01/2013 נחשף לראשונה מנוע החיפוש של החדש של החברה graph search בגרסת Beta (זוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה שפייסבוק מעלה מוצר בגרסת בטה).

למה Facebook צריכה מנוע חיפוש ומה זה Graph Search?

Graph search מאפשר לגולשים בפייסבוק לבצע חיפושים מורכבים ושאילתות מגוונות כלפי הפרופילים הציבוריים של חבריהם, לדוגמא חיפוש כמו: "מסעדות כשרות בניו יורק" ולבחור באמצעות מגוון רחב של מסננים האם החיפוש יהיה כללי ורחב או שיתמקד בין חברים בקבוצה מפולחת מסויימת, כמו למשל חברות שביקרו בניו יורק (חיפוש מגדרי), חברים מעל גיל 35 בלבד, או כאלה שאחד מתחומי העניין שלהם הוא יין לדוגמא.

גרסת ה-Beta של גרף החיפוש (מזכיר בשמו את גרף הידע של גוגל) נפתחת לגולשים בשפה האנגלית, בהדרגה ובכפוף להרשמה והזמנה אישית בלבד. רק בעתיד יצא גרף החיפוש מגבולות ארה"ב ויתורגם גם לשפות נוספות.

צריך כמובן לציין כי בסמוך למועד ההשקה graph search מבצע חיפושים ומביא תוצאות מתוך פייסבוק בלבד ולא מאתרים חיצוניים.

בכך למעשה תוקפת פייסבוק את היתרון העיקרי והמוחלט של גוגל, והמוצר שמספק את עיקר הכנסותיה – מנוע החיפוש המפורסם והפופולארי כל כך.

המטרה המוצהרת הנה לשכנע את המשתמשים שהם אינם זקוקים עוד לשירותיו של מנוע החיפוש של גוגל.

עיקר הכנסותיה של גוגל (כ-40 מיליארד דולר בשנה) מגיעות ממכירת מודעות פרסום במנוע החיפוש שלה.

במחקר שנערך בארצות הברית על ידי חברת marketer inc והתפרסם לאחרונה, הוערך כי גוגל הרוויחה מעל 13 מיליארד דולר מפרסומות בארה"ב בלבד, וסכום זה מהווה מעל 75% מכלל שוק הפרסום המקוון בארה"ב.

מאגר המידע שבו מחזיקה גוגל נשאר בלתי מעורער וייחודי בעולם האמיתי והמקוון כאחד.

מאגרי המידע של גוגל מכילים יותר מ-30 טריליון דפי אינטרנט שונים המופיעים בתוך למעלה מ-240 מיליון אתרים שונים. מנוע החיפוש של החברה עבר ועובר שדרוג משמעותי במהלך השנה האחרונה עם כניסתו של גרף המידע.

כיום ניתן לראות בגוגל תוצאות חיפוש חכמות ויעילות יותר, כאלה המנסות לחזות את התוצאות הרצויות לכל אחד מהמחפשים, כאשר לצד תוצאות החיפוש מוצגים גם ציוני מקום, תמונות, עובדות, מילים נרדפות, סטטיסטיקה ומגוון נוסף של תוצאות מנחות, בין השאר גם בהתבסס על נתונים חברתיים – הכל לעומת הצגתם של קישורים בלבד בתוצאות החיפוש (כמו שעדיין רואים ברוב החיפושים בגוגל ישראל).

צריך לזכור כי בגוגל צפו לאורך 9 השנים האחרונות בצמיחה חסרת התקדים (גוגל+ צומחת מהר יותר) של הרשת החברתית וכבר לפני כמה שנים חזו כי סביר שפייסבוק תכנס לתחום ה-Search, עובדה אשר הובילה את אנשי גוגל ליצור את גוגל פלוס שעלתה לרשת בשנת 2011.

מטרתה העיקרית של גוגל פלוס הנה לאפשר לענקית החיפוש לאסוף את סוג המידע שהיה חסר לה. מידע המבוסס על קשרים אנושיים וחברתיים, בדיוק כמו המידע המצוי בארכיון המפואר של פייסבוק.

גוגל+ אוספת ומאחסנת מידע על גולשים הכולל בין השאר גם שמות מלאים, מקום מגורים ומקומות בילוי, העדפות אישיות, תחומי עיסוק, תחביבים ותחומי עניין, קשרים חברתיים, תמונות, פרטים אישיים ועוד!

המידע שנאסף מסייע לשיפור מתמיד של תוצאות החיפוש והמשך הפיתוח של גרף המידע Knowledge Graph. גולשים המחפשים במנוע החיפוש כשהם מחוברים לחשבון גוגל שלהם, יראו בראש תוצאות החיפוש את התוצאות שחבריהם העדיפו באמצעות +1.

מאגר המידע האישי-חברתי של פייסבוק גדול, עמוק ומורכב בהרבה מזה של גוגל. לאורך שנות פעילותה הרשת החברתית שכנעה את כולנו לשתף מידע, תמונות, מקומות בילוי (check-in) והעדפות אישיות.

אם תחשבו על זה, כל אחד מאיתנו מתייג בפייסבוק את בני משפחתו, בתי הספר והמוסדות להשכלה גבוהה שבהם למדנו, אזור מגורים, מקומות עבודה, תחביבים, אמונה דתית, מין והעדפה מינית, מידע אישי, תמונות, סרטוני וידאו ועוד.

הקץ למונופול בתחום החיפוש!

פייסבוק גייסה שני מהנדסים בכירים יוצאי גוגל (תום סטוקי ולארס רסמוסן) שבמשך השנה האחרונה עמלו על הקמתו של מנוע החיפוש הפנימי של החברה – Graph Search. מנוע החיפוש שמבוסס על המידע האישי והחברתי שכל אחד מאיתנו העלה לפייסבוק לאורך השנים.

אנשי פייסבוק ממשיכים את שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט, באמצעות מנוע החיפוש של בינג המספק תוצאות חיפוש מאתרים חיצוניים לכל השאילתות שיתבצעו באמצעות Graph search.

המעבר של פייסבוק לתחום החיפוש באמצעות גרף החיפוש יביא לפגיעה וודאית בכמה עסקים מקוונים ומבוססים מאד כמו Yelp, לינקדאין ואמזון שבהם הגולשים עושים שימוש על מנת לחפש ולמצוא אתרים מקומיים, חיבורים עסקיים ומגוון מוצרי צריכה בהתאמה.

כבר ביום המסחר שמיד לאחר מסיבת העיתונאים וההכרזה על גרף החיפוש, מניית Yelp צנחה בלמעלה מ-7%. ניתן להניח כי מנוע החיפוש החדש של פייסבוק לא יביא לקריסתם של האתרים המבוססים, אך אין בכלל ספק שלאור אופיים החברתי של המתחרים, תיתכן פגיעה מסויימת בהיקף החיפושים והגולשים שיגיעו ל-Yelp, לינקדאין ואמזון.

במועד השקתו של ה-Graph search פייסבוק לא שיתפה את העיתונאים ביותר מדי מידע לגבי פיתוחים עסקיים צפויים במנוע החיפוש שלה, למעט העובדה שבשלב הראשון לפחות גרף החיפוש לא יהיה זמין באפליקציה הסלולרית של הרשת החברתית.

מה שכן, סביר בהחלט להניח כי אחת המטרות העיקריות של מארק צוקרברג הנה להרחיב את היקף הפרסום ברשת החברתית שהפכה ציבורית בחודש מאי 2012. נכון להיום, עיקר הפרסום ברשת התבסס עד היום על מודעות PPC המוצבות לצד המסך ולעיתים גם ממש בתוך הפיד של כל אחת ואחד מאיתנו.

אין ספק כי Graph search יפתח בפני צוקרברג וחבריו פתח להגדיל את רווחי הפרסום, בין השאר באמצעות מודל הדומה להפליא לזה של Google Adwords, שאז יוכלו המפרסמים לרכוש שטחי פרסום ברשת החברתית, לצד וממש בתוך התוצאות של גרף החיפוש ולפי ביטויי מפתח שאותם יחפשו הגולשים.

מן המידע שפייסבוק שיחררה עולה כי בחברה ערכו אלפי שעות ניסויים שבהם בדקו את אפקטיביות הצגתם של פרסומות מילים ובאנרים בתוך תוצאות מנוע החיפוש החדש. אין בכלל ספק כי גרף הידע בגרסת Beta ישפר באופן ניכר את היקף הפרסום ברשת החברתית.

אנו יכולים להאמין כי בתום תקופה ההרצה ומעבר לגרסה הסופית, יכלול גרף הידע גם לא מעט הפתעות למפרסמים, אבל בנושא זה נרחיב בעתיד.

במהלך אירוע ההשקה שנערך במטה החברה במנאלו פארק קליפורניה נשאל צוקרברג לגבי החזון העסקי שמאחורי הכניסה לתחום ה-search אך הוא סרב לפרט ולהיכנס לפרטים ורק מסר כי "בעתיד זה יכול להפוך לעסק רווחי אך בשלב זה אנחנו מתמקדים שיפור חוויית המשתמש"

המשקיעים ב-wall street לא הופתעו מההכרזה, לאחר שבמשך שבועות דובר ברשת על העובדה כי פייסבוק מתכוונת להשיק מנוע חיפוש עצמאי שיתחרה בגוגל.

מניית פייסבוק עלתה בכמעט 75% מאז הגיעה לנקודת השפל שלה, כ-4 חודשים לאחר ההנפקה, במהלך חודש ספטמבר 2012 והתייצבה ביום שלישי האחרון על 30.10$ למניה. בסוף חודש ינואר 2013 החברה צפוייה לדווח על רווחיה ברבעון האחרון של 2012.

כולנו מכירים את מנוע החיפוש הפשוט שפועל ברשת החברתית מאז הקמתה. אותו מנוע שבאמצעותו אנחנו מחפשים חברים או עמודים עסקיים ברחבי הרשת החברתית. באמצעות Graph Search ניתן יהיה לבצע חיפושים מורכבים ביותר ומפולחים באמצעות פילטרים רבים ופשוטים ביותר – כאלה שמוכרים למשתמשי הרשת החברתית מזה שנים.

לדוגמא, ניתן יהיה לבצע חיפוש פשוט ולראות את כל התמונות שאהבנו (Like) לאורך השנים – פעולה שאינה אפשרית כרגע. כמו כן, באמצעות גרף החיפוש נוכל למצוא את כל התמונות שהחברים שלנו תייגו בכל עיר ספציפית בעולם או את כל בתי המלון בברצלונה שהחברים שלנו שיתפו והמליצו עליהם.

כפי שהסברנו, ניתן יהיה להרחיב ולצמצם את החיפושים באמצעות שימוש בעשרות פילטרים פשוטים לשימוש (אך בשלב זה מעט מסורבלים למראה אם להודות לאמת).

נציגי פייסבוק מיהרו להסביר בנושא הפרטיות וציינו כי כל המידע שיוצג במנוע החיפוש החדש הוא מידע ציבורי הנגיש כבר היום לחברים שלנו, ולכן לא תהיה כל פגיעה בפרטיות המשתמשים ברשת. בנוסף לכך, כל משתמש ברשת החברתית ידרש לבחון ולאשר בדיוק איזה מידע יהיה נגיש למנוע החיפוש החדש.
 
אפילו מארק צוקרברג עצמו דאג לציין במהלך ההשקה של גרף החיפוש כי "הפרטיות מוטבעת בתכונות המוצר החדש".

במהלך ההשקה הוסבר לעיתונאים כי כבר באמצע שנת 2011 הציג לארס רסמוסן, המהנדס האחראי על הפרוייקט בפייסבוק, אב טיפוס של מנוע החיפוש בפני צוקרברג, שהיה סקפטי לגבי המשך הפיתוח שלשמו שוכנע רסמוסן לעזוב את גוגל ולערוק לטובת הקמת מנוע החיפוש של הרשת החברתית.

רסמוסן ציין בפני העיתונאים הרבים שהגיעו להקשה המתוקשרת כי צוקרברג אמר לו: "לעולם לא תצליח לגרום לזה לעבוד, אלא אם כן זה יהיה מוצר מדהים". בהשקה נכח גם טום סטוקי, מנהל מוצר בפייסבוק, שעבד בצמוד לרסמוסן על פיתוח גרף החיפוש.

סטוקי אמר במהלך מסיבת העיתונאים כי בצוות הפיתוח של מנוע החיפוש בפייסבוק עובדים למעלה מ-50 אנשי פיתוח מוכשרים. לדבריו, במהלך החודשים שלפני ההשקה עבדו אנשי הצוות במשך ימים ולילות רבים ברציפות, כאשר צוקרברג נהג לבקר את אנשי הצוות בשעות הלילה המאוחרות.

העתיד של מנוע החיפוש של פייסבוק - לאן?

כיצד יתפתח גרף החיפוש בחודשים הקרובים? כמה זמן ישאר מנוע החיפוש של הרשת החברתית בגרסת Beta ומתי יפתח לשימוש כל משתמשי הפייסבוק, בכל מקום בעולם?

באיזה שלב יוטמע מנוע החיפוש לאפליקציית הסלולר המצליחה של החברה ועד כמה ישפיע השימוש במנוע החיפוש על המפרסמים ברשת החברתית הגדולה בעולם? האם פייסבוק עלתה על מסלול התנגשות עם גוגל בתחום ה-Search?

על שאלות אלה ועוד רבות אחרות, כמו כל אותן שאלות הנוגעות לנגיסה בפלח השוק של רשתות חברתיות אחרות נענה בעתיד הקרוב. אין ספק כי אנו עומדים בפני עידן חדש בתחום החיפוש המקוון, למרות שהפגיעה בהגמוניה של גוגל, אם בכלל, עדיין רחוקה ובלתי צפויה.

ולכל בעלי העסקים שטרם הקימו עמוד עסקי בפייסבוק, אנחנו ממליצים להקדים את המאוחר. מנוע החיפוש החדש, Graph Search, יביא לעמודים עסקיים פופולאריים לא מעט תנועה ממוקדת של גולשים ומי שיאחר את הרכבת יפסיד בתחרות.

ליחצו כאן למידע נוסף והרשמה לשימוש מוקדם בגרף החיפוש!

מידע נוסף על גרף החיפוש בקישורים הבאים:

בין התאריכים 11-12 לדצמבר 2012 פייסבוק שינתה את מדיניות הפרטיות ברשת החברתית, מה שמונע הלכה למעשה מלמעלה ממיליארד משתמשים לקבוע ולהנחות את הרשת החברתית שלא לאפשר לגרף הידע את שיתוף המידע האישי שלהם בפני משתמשי מנוע החיפוש שלה - שהושק כאמור כחודש לאחר מכן.

נציג פייסבוק אמר בתגובה לטענות על פגיעה בפרטיות הגולשים כי רק 1% מהמשתמשים שינו את הגדרות הפרטיות שלהם בתקופה שזה היה אפשרי ולמרות תאריך היעד שהציבה החברה (צריך לזכור 1% ממיליאד משתמשים זה 10 מיליון למרות הכל).

רק הגיוני כי השאלה מדוע פייסבוק אינה מאפשרת למשתמשיה לבחור להפסיק את החדירה לפרטיות שלהם גם עכשיו, ממשיכה להעסיק גורמים רבים בענף.

מדיניות הפרטיות של פייסבוק במנוע החיפוש החדש

תאריך: 11/03/2013 08:43    מחבר:


רוצה לדעת יותר? פנה אלינו כבר עכשיו >