עמוד באתר שלך ירד בתוצאות החיפוש של גוגל?
בעלי אתרים רבים חווים מדי פעם ירידות של מיקומי עמודים מסויימים בתוצאות החיפוש של גוגל. למה זה קורה? איך מזהים את הבעיה?
עמוד באתר שלך ירד בתוצאות החיפוש של גוגל?



03-5446364



איך בודקים מהן הסיבות לירידה בתוצאות?

Hebrew

בעלי אתרים רבים בארץ ובעולם חווים מדי פעם ירידות פתאומיות במיקומו של עמוד מסויים בתוצאות החיפוש, בביטוי מפתח כזה או אחר. לאור השינויים התכופים באלגוריתם של גוגל, ראו ערך פנדה, פינגווין ועדכונים אחרים, רבים מבעלי האתרים הנפגעים נחפזים למסקנות לעיתים ואחרים רק נכנסים ללחץ.

השאלה הראשונה שכל בעל אתר שואל את עצמו היא: מה גרם לירידה במיקומים? שאלה טובה והתשובות יכולות להיות רבות ומגוונות. נתחיל מדוגמא עדכנית, הלקוחה מתוך אתר של לקוח בתחום המשפט ולכן נקרא לו האתר המשפטי. אנו מקדמים את אותו אתר משפטי מיום הקמתו למעשה והאתר מוביל בתוצאות החיפוש של גוגל בתחום בו הוא עוסק.

האתר מתקדם ללא הפסק המהיום שהתחלו לעבוד עליו והפך לאתר מוביל בתחומו, מה שהוביל לצמיחתה של הפרקטיקה המשפטית של הלקוח גם בעולם האמיתי. ביום חמישי האחרון, בבדיקה שגרתית של נתונים סטטיסטיים של אתרי לקוחות, הבחנו כי אחד העמודים המרכזיים באתר הלקוח, שהיה ממוקם בין 3 תוצאות ראשונות בגוגל בביטוי מפתח תחרותי ביותר, ירד לעמוד התוצאות החמישי עבור אותו ביטוי מפתח.

מה עושים לאחר ירידה פתאומית בתוצאות החיפוש?

במקרה של אותו אתר משפטי, הפגיעה היתה אך ורק בעמוד אחד, בביטוי מפתח תחרותי אחד. אותו עמוד ספג ירידה חדה ומהירה לתחתית המעוד החמישי וזה הצריך התבוננות מהירה וסקירה מקיפה של האפשרויות העומדות בפניינו.

הבדיקה הראשונה שיש לבצע היא סקירת פורומים ובלוגים מובילים בתחום ה-SEO כמו גם בדיקה מהירה בטוויטר, שכן אלה המקומות שמאפשרים לזהות במהירות המירבית וביעילות כל שינוי אלגוריתם אפשרי.

במקרה של האתר המשפטי היה די ברור כי אין במדובר בפגיעה עקב שינוי אלגוריתם משתי סיבות עיקריות:

  • לא נצפו דיווחים כלשהם על שינויי אלגוריתם של גוגל
  • רק עמוד בודד באתר יחיד ירד במיקומים - בעדכוני אלגוריתם הפגיעה, אם בכלל, בדרך כלל עמוקה יותר

לאחר שהבנו כי אין המדובר על עדכון אלגוריתם המשכנו הלאה. הצעד הבא הוא בדיקה בנתוני google webmaster tools ובכלי דיאגנוסטיקה נוסף שבו אנו עושים שימוש באתרי לקוחות.

שני הכלים לא הצביעו על בעיה כלשהי באתר. גם בחינה נוספת ומעמיקה של google analytics הצביעה על כך כי ככל הנראה המדובר על בעיה מקומית באותו עמוד, ולא בעיה כללית באתר.

הבדיקה הבאה היא בדיקה מהירה ופשוטה באמצעות copyscape.com המאפשר לבדוק העתקות תוכן. פשוט מכניסים את כתובת העמוד או האתר לתוכנה ובודקים. להפתעתנו גילינו כי אתר אחר העוסק בתחום המשפט העתיק כ-35% מהתוכן של העמוד באתר הלקוח שלנו.

בדקנו ומצאנו כי המודבר באתר חדש יחסית שהעתיק את התוכן מאתר הלקוח במהלך השבועות האחרונים. הודענו ללקוח על העתקת התוכן מאתרו (צריך ביצים גדולות ושכל קטן בשביל להעתיק תוכן מאתר של עורך דין).

הלאה. המשכנו ובדקנו אילו קישורים חדשים נבנו לטובת אתר הלקוח במהלך השבועות האחרונים, ובמיוחד אילו קישורים חדשים הפנו לאותו עמוד שנפגע. הבדיקה העלתה כי בארבעת השבועות שקדמו לירידה במיקומים, לא הופנו קישורים חדשים לאותו עמוד שנפגע. לדף הבית של האתר המשפטי הופנו 2 קישורים חדשים מאתרים משפטיים אחרים ולעמוד פנימי אחר באתר הופנה קישור יחיד שהגיע גם הוא מאתר של עורך דין אחר - כל אלה במהלך ארבעת השבועות שקדמו לירידה כאמור.

כל הקישורים החדשים שנוספו היו קישורים חד כיווניים ומאתר הלקוח לא יצאו קישורים כלשהם באותה תקופה. בדקנו באמצעות מספר כלים האם בוצע קידום אתרים שלילי או negative seo לעמוד הספציפי, אך לא ראינו כל סימנים לכך (למרות שלעיתים לוקח זמן עד שרואים סימנים בכלים הקיימים).

עברנו לבדוק את התוכן בעמוד הנפגע. בדקנו את צפיפות ביטויי המפתח למרות שאנו קבענו אתה מראש. התוכן הכתוב בעמוד איכותי ומעניין מאד כל בר דעת. צפיפות ביטויי המפתח לא היתה בעייתית למראה עין ושלושה מומחים בחברה בדקו את העמוד והסכימו לחלוטין כי אין בעמוד כל בעיה תוכנית או ויזואלית.

למרות זאת, ערכנו את התוכן בעמוד ושינינו לפחות 40% מהתוכן בעמוד ברמה בסיסית. השתמשנו במילים נרדפות, החלפנו את סדר הפסקאות וביצענו שדרוג לשוני לתוכן בעמוד. כמו כן, הוספנו מעט תוכן מאד רלוונטי (עדכונים מפסיקת בית המשפט במקרה זה) ושמרנו את העמוד כולל תאריך העדכון האחרון שלו. כבר באותו הערב התוכן המועתק הוסר מהאתר המעתיק ואנחנו יצאנו אל חופשת סוף השבוע.

ביום ראשון בבוקר, העמוד מאתר הלקוח כבר הופיע אחרון בעמוד ה-5 של תוצאות החיפוש וזה לא נראה מבטיח. המשכנו לחכות. ביום שני בבוקר העמוד חזר היישר למקום ה-3 בתוצאות החיפוש של גוגל. מה היתה הבעיה? קשה לשים את האצבע על מסקנה 1 ודאית, אבל בהחלט חשוב להסיק מסקנות מהאירוע שתיארנו.

מסקנות וטיפול במקרים של ירידות תלולות ב-SERP

בעקבות שינויי אלגוריתם קטנטנים בגוגל, לעיתים ניתן להתקל בעמודים שקורסים בתוצאות החיפוש של גוגל בגלל בעיתיות כלשהי במבנה התוכן שלהם. בעיתיות שיכולה להיות מוסברת על ידי אלגורתים ולוא דווקא ברורה לעין אנושית. לכן חשוב לערוך ולשדרג תוכן בעמוד שנפגע ויורד ירידה חדה ומהירה בתוצאות החיפוש של גוגל.

במקביל וללא כל קשר, חשוב ביותר לבצע בדיקות לאיתור פיראטים - מעתקי תכנים. הוכח כבר בלא מעט מקרים כי העתקת תוכן מאתרים עלולה לפגוע במיקומים של העמוד המקומי בתוצאות החיפוש, למרות שזה מצב אבסורדי.

חשוב להעזר בכלי דיאגנוסטיקה וחשוב להקפיד ולחפש תשובות "היכן שיש אור ולא איפה שיש חושך". אנחנו לא יודעים הרבה אבל מתוך המידע שקיים ברשותינו בהחלט ניתן להסיק מסקנות, לפעול ולהגיע להישגים.

אם אתם צריכים עזרה וייעוץ מקצועי ליחצו כאן ופנו אלינו

תאריך: 08/01/2013 11:02    מחבר:


רוצה לדעת יותר? פנה אלינו כבר עכשיו >